28. juni 1864: Preusserne har diskuteret forskellige angrebsmuligheder, men nu synes planen at være klar: Man vil foretage en overgang til Als


Nu hvor krigshandlingerne igen er brudt ud, er man fra preussisk side ivrig efter at få tvunget Danmark i knæ én gang for alle. Allerede mod slutningen af maj har den preussiske hærledelse derfor foreslået østrigerne, at man angriber både Fyn og Als på samme tid. På den måde ville man ved én større operation kunne tvinge Danmark til fred. Den preussiske general Moltke har korrekt antaget, at den danske hovedstyrke befinder sig på henholdsvis Fyn og Als, og ved et angreb begge steder hindres danskerne i at sende forstærkninger mellem øerne. Østrigerne er imidlertid bestemt ikke glade for denne idé og vægrer sig mod så storstilede planer. Preusserne og østrigerne er således kommet til enighed om, at de danske styrker på Als og egnen nord for Limfjorden i stedet skal nedkæmpes straks efter våbenhvilens udløb.

Oversigt over Kær-halvøen med markering af, hvor preusserne planlægger at foretage overgangen til Als. Et landgangsforsøg er ikke ufarligt for preusserne, og især frygter man for indblanding fra det danske panserskib Rolf Krake. Det er netop derfor, man har valgt en overgang over Alssund i stedet for at krydse Als Fjord.

Oversigt over Kær-halvøen med markering af hvor preusserne planlægger at foretage overgangen til Als. Et landgangsforsøg er ikke ufarligt for preusserne, og især frygter man for indblanding fra det danske panserskib Rolf Krake. Det er netop derfor, man har valgt en overgang over Alssund i stedet for at krydse Als Fjord.

Preusserne har derfor nu planlagt en overgang til Als. Planen tog egentligt udgangspunkt i den overgang ved Ballegaard, man oprindeligt havde planlagt i forbindelse med belejringen og stormen af Dybbøl, og operationen skulle have været udført natten til i dag. På grund af forskellige overvejelser hos de to preussiske generaler von Bittenfeld og von Manstein, er denne plan imidlertid blevet skrottet. Man frygter at danskerne er forberedte på en overgang ud fra Ballegaard, og man har desuden fået betænkeligheder ved bredden på Als Fjord, som bl.a. gør det mere sandsynligt, at det danske panserskib Rolf Krake vil forstyrre overgangen. Forberedelser til en overgang over Alssund vil derimod delvis kunne skjules af Storskoven, som strækker sig helt ned til vandet. General von Manstein har derfor insisteret på, at hans mandskab vil kunne krydse det nordlige Alssund i robåde og foretage en succesfuld landgang ved Kær-halvøens nordlige del. Det er den plan, man nu følger, og derfor har man udskudt overgangen 24 timer, så den nu skal udføres i nat kl. 02. På dette klokkeslet vil det være lyst nok til at orientere sig, og samtidigt vil hele den første angrebsbølge kunne være sat i land inden kl. 03.30, hvor solen står op og overraskelsesmomentet forsvinder.

Planen for overgangen er at overføre tropper i store robåde over Alssund fra fire forskellige punkter. Overførslen skal ske i fire angrebsbølger med hver 2.500 mand, altså samlet 7.500 mand til at udføre overraskelsesangrebet. Herefter vil man kontinuerligt fortsætte overførslen af flere tropper. Man overvejder desuden også at overføre 130-140 kavalerister eller senere hen artilleri hvis muligt. På papiret har man fra preussisk side afsat i alt to brigader, svarende til ca. 12.000 mand, til hele angrebsplanen og herudover yderligere to brigader i reserve.

Bredden på Alssund ved de fire overgangspunkter svinger mellem ca. 520 m ved det sydligste punkt til ca. 1,8 km ved det nordligste. Her vil de preussiske soldater være sårbare over for dansk ild og især indgriben fra den danske flåde. Derfor har preusserne også opført fem nye artilleristillinger, som kan dække hele den nordlige del af Kærs kyststrækning ved Alssund og dermed støtte overgangen.

Overgangen er bestemt ikke risikofri for preusserne, og de er derfor ikke garanteret succes. Tiden er kommet, hvor det danske forsvar af Als skal stå sin prøve. Efter kl. 02 i nat ved vi, om hær- og flådestyrken på og ved Als har været tilstrækkelig.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: