Bornedal siger selv, at han ikke har haft tid til at læse begge Buk-Swientys bøger


"Dommedag Als" udgives nu med TV-seriens blodige 1864-skrifttype på forsiden. Seriens manuskriptforfatter har dog endnu ikke læst den.

“Dommedag Als” udgives nu med TV-seriens blodige 1864-skrifttype på forsiden. Titusinder har læst bogen, men 1864-seriens manuskriptforfatter har dog endnu ikke haft tid til det.

I dag søndag d. 12. oktober er der premiere på DR’s store dramaserie om 1864. Både DR, produktionsselskabet og instruktøren har gjort meget ud af, at serien er baseret på Tom Buk-Swientys to anmelderroste bøger om 1864. Dog siger Ole Bornedal (som både er instruktør og manuskriptforfatter), at han endnu kun har haft tid til at læse den første af bøgerne.

Fornyligt skrev jeg et blogindlæg om film og historie, hvor jeg påpegede at film og TV-skabere i princippet er frit stillet, når de skal fremstille fortiden, men på den anden side skal passe på med at fremstille deres produktioner, som mere “realistiske” eller “korrekte”, blot fordi de benytter mange rekvisitter og levende billeder. Indlægget var skrevet efter, at Bornedals TV-serie var blevet kritiseret for at fremstille en fordrejet udgave af historien. I de seneste dage er der kommet endnu mere kritik af Bornedals 1864-serie fra både historikere og nu også politikere.

DR og Ole Bornedal holder dog fast i, at dramaet har historisk substans og henviser igen og igen til, at det er baseret på Tom Buk-Swientys to anmelderroste bøger om 1864 “Slagtebænk Dybbøl” og “Dommedag Als”. Så sent som d. 8. oktober udtalte Ole Bornedal således: “Vi har baseret denne historisk korrekte serie på Tom Buk-Swientys bøger, »Slagtebænk Dybbøl« og »Dommedag Als«, og på hans viden som historiker”. Da DR tilbage i 2011 valgte, at en ny historieserie skulle handle om 1864 og instrueres af Ole Bornedal udtalte DR’s kulturdirektør Morten Hesseldahl ligeledes “at Bornedal har leveret et sublimt oplæg, der kombinerer Tom Buk-Swientys fremragende bøger med en historie, der binder både fortiden og nutiden sammen”.

Det giver naturligvis god mening at bruge Tom Buk-Swientys bøger som udgangspunkt. Bøgerne er med rette blevet rost for deres fortællestil og indlevelse, og deres beskrivelser af krigen i 1864 gennem blandt andet dagbøger og breve er et stykke god historieskrivning. Bøgernes fokus er dog selve krigen i 1864, mens forhistorien og baggrunden for krigen ikke fylder så meget og heller ikke er særligt dybtegående behandlet. Dette er naturligvis vigtigt at huske, når de bruges som reference til en serie, der går helt tilbage til treårskrigen 1848-50.

Men når nu Bornedal og DR gør så meget ud af Buk-Swientys bøger som det, der giver serien historisk “korrekthed” og substans, er det unægteligt mærkeligt at høre Ole Bornedal fortælle, at han endnu ikke har haft tid til at læse “Dommedag Als”. Og det er, hvad han gør i et nyligt interview med filmmagasinet Ekko:1864 er ikke en filmatisering af bøgerne. Jeg har ikke engang haft tid til at læse Dommedag Als endnu.” Da han er manuskriptforfatter på serien, håber man næsten han er blevet fejlciteret, eller at det er fordi han har haft travlt med at læse andre bøger om 1864, hvilket vi selvfølgelig ikke kan vide. Men det virker ærligt talt lidt mærkeligt, når nu disse bøger spiller en så vigtigt rolle i seriens branding. Faktisk ville nogen nok have ventet, at han havde læste flere bøger end blot de to, når han skulle skrive manuskript til en 8 timers TV-serie til 173 millioner.

Lad det være sagt helt klart: Bornedal og DR må gøre lige præcis, hvad de vil med fremstillingen af 1864, så længe de er åbne om hvad de gør. Men når DR siger, at de med serien ønsker:

“at samle danskerne om et stort stykke danmarkshistorie, der har haft afgørende betydning for, hvem vi er som nation. Vi håber, at dramaet om 1864 kan være med til at oplyse nye generationer om krigen og dens efterspil og betydning for os som nation, og samtidig bidrage til at sætte vores egen historie i perspektiv”

så skylder de også at være åbne om grundlaget for den tolkning, de præsenterer. Og pt. ser det en smule tyndt ud, hvis det altså passer, at manuskriptforfatteren kun har haft tid til at læse halvdelen af det (i forvejen temmeligt overskuelige) historiske materiale, han hævder at bygge sin fremstilling på.

Peter Brunbech
Historiker og redaktør på 1864live

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: